Jeśli Trener chce traktować siebie jako przedsiębiorcę, jako firmę, powinien zwrócić uwagę na kilka podstawowych, ważnych i sprawdzonych zasad.

  • Myśl jak przedsiębiorca. Myśl o tym by wykonać każde, nawet najdrobniejsze swoje zadanie w taki sposób by rosła twoja wartość rynkowa, by wszyscy postrzegali to w jak najlepszy sposób, by o tym mówili, by chcieli uczestniczyć w twoim kolejnym działaniu, w twoich zajęciach, by chcieli doświadczać treningu z tobą, by chcieli słuchać co masz do powiedzenia i czerpać z twojej wiedzy. Pamiętaj: jesteś szefem własnego jednoosobowego przedsiębiorstwa.
  • Musisz być na bieżąco, musisz znać wszystkie szczegóły prowadzonej przez siebie działalności. Skoro kierujesz własną firmą, musisz wiedzieć jak robić to dobrze.
  • Przynajmniej raz w roku, a najlepiej co 3 miesiące, przeprowadź sam ze sobą ośmiopunktowy poniższy bilans.

Udziel odpowiedzi na następujące pytania lub uzupełnij następujące zdania:

1.) Kim jesteś ? (teraz) Jaka jest twoja życiowa misja?

2.) Dlaczego tu jesteś? Co chcesz przekazać, zaoferować ludziom?

3.) Na czym polega twoja niepowtarzalność? Czym się istotnie wyróżniasz?

4.) Znany jestem z (2 albo 3 rzeczy), w przyszłym roku o tej porze znany będę również z (1 rzecz).

5.) To nad czym obecnie pracuję, zadania które wykonuję stanowią dla mnie wyzwanie z następujących powodów (3 rzeczy).

6.) Do nowych rzeczy których nauczyłem się  przez ostatnie 90 dni zaliczają się (2 lub 3 rzeczy).

7.) Mój plan zdobycia uznania w tym czym chcę się zajmować składa się z (2 lub 3 rzeczy)

8.) W porównaniu z poprzednim rokiem o tej samej porze mój dorobek zawodowy wyraźnie zmienił się w następujący sposób (1 lub 2 sposoby).

Uzupełnianie konta swoich osiągnięć oraz odpowiedzi na pytania o swoje główne, wyznawane wartości i sposoby odróżniania to żelazna reguła pozwalająca zachować przez długi czas dobrą pozycję na rynku pracy.

  • Zadbaj o marketing. Nowa rzeczywistość wymaga byś jako przedsiębiorca w znacznie szerszym niż dotychczas zakresie zapoznał się z zasadami marketingu, a w szczególności marketingu usług które świadczysz i marki którą reprezentujesz. Właściwie każde zadanie, każdy trening, każde przeprowadzone zajęcia to sposób na przedstawienie, przybliżenie i sprzedanie siebie i tego co reprezentujesz. W jaki sposób prowadzić marketing swoich poglądów, swojej wartości, swojej osoby i swojej firmy opowiem szerzej w kolejnej części artykułu.
  • Dąż do mistrzostwa. Znajomość podstaw zarządzania, marketingu, sprzedaży to podstawa prowadzenia firmy. Ale to nie wystarczy. By przetrwać na rynku zajmując dobrą, pewną, wysoką pozycję musisz być wyjątkowo dobrym specjalistą. Co więcej, musisz być wyjątkowo dobrym specjalistą w czymś na co jest popyt, czego klienci potrzebują i czego pragną. Twoim celem winno być osiągnięcie w tym mistrzostwa. Mistrzostwo to coś więcej niż wybitne umiejętności. Spójrz na najlepszych sportowców lub aktorów. To są stuprocentowi profesjonaliści, którzy obsesyjnie pracują nad swoim rzemiosłem. Obsesyjnie! Powinieneś podchodzić do swojego rzemiosła w ten sam sposób.
  • Rozniecaj w sobie pasję do zdobywania nowych umiejętności. Dawniej dla dobrego rozwoju zawodowego trzeba było zdobywać nowe umiejętności gdy pojawiała się taka potrzeba. Dziś ciągły aktywny rozwój, przewidywanie przyszłych potrzeb lub wręcz ich rozbudzanie, to minimum konieczne do przetrwania.
  • Bądź sobą. Ludzie sukcesu osiągają sukces dlatego, ponieważ są tym, co robią i robią to czym są. Jeśli nie podoba ci się to, co robisz, po prostu przestań to robić. Natychmiast. To się nie uda. Uda się tylko wtedy, gdy jesteś pasjonatem tego co robisz. Entuzjastą po którym widać że działa energicznie i do wszystkiego podchodzi z pasją. Co więcej cieszy się tym co robi. Tacy ludzie mają to, co określa się mianem „oko tygrysa”, mają w nim błysk, są fanatykami swojego zajęcia i angażują się w nie całym sobą.

Model w którym Trener myśli o sobie jedynie jako o pracowniku firmy jest archaiczny i odchodzi do przeszłości. Trener zatrudniony przez właściciela klubu na stałą stawkę godzinową, składający na barki właściciela troskę o odpowiednie wypromowanie jego usług i osoby, o ich sprzedaż, o należytą reklamę czy obsługę klienta, nie budujący i nie dbający o swoją markę, przychodzący jedynie poprowadzić zajęcia czy trening nie ma przyszłości.  Taki Trener nie utrzyma się na rynku długo. To niczym ewolucja. Kiedy  rynek fitness coraz bardziej zapełnia się Trenerami, najlepsze na nim miejsca zawsze zajmą najlepiej przygotowani i najbardziej świadomi z nich.

Reklamy