Publikowany corocznie raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” – sprawozdanie przygotowane przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) potwierdza, że społeczna odpowiedzialność biznesu jest ważna dla coraz większej liczby firm. Do raportu podsumowującego 2016 rok swoje praktyki zgłosiło aż 180 przedsiębiorstw (dla porównania w 2015 r. było ich 137).

Raport potwierdza, że im większa firma, tym częściej spotkać można konkretne i systemowe działania CSR-owe. Najczęściej są to działania edukacyjne, kulturalne, społeczne i sportowe.

 

Współcześni klienci, w tym również klienci klubów fitness, coraz większą uwagę zwracają nie tylko na jakość świadczonych usług czy cenę produktu, ale także wizerunek firmy oraz zaufanie do niej. Wśród konsumentów coraz większą staje się grupa kierująca się w swoich wyborach ekologicznością czy pro-społecznoscią produktu lub usługi. Budowanie wartości wokół dobroczynności stanowić może również pozafinansową motywację dla zatrudnionych pracowników. Pokolenie Millenialsów wyraźnie daj znać, że chce aby pracodawca dbał o ważne problemy społeczne i angażował się w działania charytatywne.

 

Dobroczynność  – nie tylko od Święta – buduje wizerunek odpowiedzialnego partnera dla lokalnej społeczności, marki dbającej o wartości, a w końcu klubu o ludzkiej twarzy wzbudzającej sympatię i zaufanie.

Przy tworzeniu planu marketingowego powinniśmy zatem uwzględnić wszelkiego rodzaju akcje charytatywne i pro-społeczne nie tylko w sprzyjającym temu okresie przedświątecznym. Zbliżający się trudny okres wakacyjny to również dobry czas na organizację wszelkiego rodzaju akcji outdoorowych, maratonów i warsztatów, dzięki którym wciąż jesteśmy „ w głowie” , jak się dzisiaj okazuje bardzo wrażliwego na dobroczynność klienta.

 

W myśl tak dobrze znanego hasła „Dobro czyń cały rok” podsuwamy kilka sprawdzonych pomysłów. Wiele z nich sami wykorzystujecie, ale mamy nadzieję, że może kilka z nich również Was zainspiruje. W zestawieniu znajdziecie namiary na kilka akcji o zasięgu ogólnokrajowym, w których organizację warto się również włączyć.

 

Wiemy, że macie wspaniałe pomysły. Jeśli chcecie się z nami podzielić, czekamy na informację. Chętnie odpiszemy je do listy.

Pomysły:

  • „Zamieniamy kilometry na złotówki” – akcje charytatywne często ze sponsorem w klubach, centrach handlowych, outdoorowe itd
  • Maratony fitness, Zumba, Indoor Cycling, trampoliny
  • Biegi, zawody Nordic Walking, zawody dla dzieci, „Bieg dla …”
  • Zbiórka darów w klubach fitness – dla Domów Samotnej Matki, dla dzieci z Domów Dziecka, Domów Seniora, potrzebujących osób , realizacja „Listy marzeń”
  • „Milion swingów dla autyzmu”
  • Kiermasze świąteczne, sprzedaży pierników, ozdób świątecznych
  • Świąteczne zbiórki żywności
  • Charytatywne turnieje – mikołajkowe, urodzinowe, „na otwarcie klubu”
  • Charytatywne warsztaty – żywieniowe, szkoleniowe, specjalistyczne
  • Wstęp do klubu „za bilet” – dochód z biletów wstępu przeznaczony na określony cel
  • Wstęp do klubu „za pomoc” – wejście do klubu po przyniesieniu określonego daru w zależności od beneficjenta pomocy
  • Charytatywne sesje zdjęciowe dla klientów – „Photo Day”
  • Charytatywne pikniki rodzinne – zbiórka dla potrzebujących, sprzedaż domowych wyrobów
  • Charytatywne kalendarze
  • Spotkania z ciekawymi ludźmi
  • Charytatywne aukcje i licytacje
  • …wasze pomysły:)

 

Kto potrzebuje pomocy ? 

  • Domy Samotnych Matek – akcja na Dzień Kobiet „Kobiety-Kobietom” – zrealizowanie „listy marzeń”
  • Ośrodki Wychowawczo-Opiekuńcze
  • Domy Dziecka – dary, zbieranie funduszy na wyjazdy wakacyjne.itd
  • Świetlice środowiskowe – zbiórka art. Szkolnych, zabawek, książek, pomocy dydaktycznych
  • Schroniska dla zwierząt – zbiórka karmy, kocy, smyczy – „Wstęp do klubu za dar” w postaci – karmy, smyczy, obroży, misek, zabawek, szamponów, kocyków, szczotek, itd
  • Fundacje dla zwierząt – np. udostępnianie postów o adopcji
  • …wsze pomysły

 

Ciekawe inicjatywy

  • „Fajnie mieć cycki” -Marzena Bębenek Kinetik Fitness Chrzanów – akcja mająca na celu propagowanie regularnych badań w ramach profilaktyki raka piersi
  • „Jeżdżę w kasku” – akcja mająca na celu zwrócenie uwagi na obowiązek  bezpieczeństwo jazdy na rowerze – klienci udostępniali swoje zdjęcia na fb
  • „FITNESS DLA SERCA” – Michał Zaczułkowski Klub Fitness SHAUSHA – ogólnopolska akcja charytatywna popularyzująca ideę transplantacji. Akcja organizowana jest w formie imprez o charakterze sportowym.Każdy z klubów wybiera formę zajęć. Mogą być to biegi, marsze nordic walking, zajęcia fitness, trampoliny, bieżnie, squash, ZUMBA, wodny aerobik itp. Dochód z prowadzonych  zbiórek publicznych zostaje przekazany na realizację programu TAK DLA TRANSPLANTACJI, w którym uczestniczą dzieci i młodzież po przeszczepie serca i płuc. Akcja objęta patronatem Dyrektora Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu.
  • …wasze pomysły

 

A może sponsoring?

  • Drużyny sportowe
  • Stypendia dla Młodych Talentów
  • Stypendia dla Potrzebujacych
  • Nagrody dla wyróżnionych zawodników
  • …wasze pomysły

 

Akcje o zasięgu ogólnopolskim

  • Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
  • Szlachetna paczkaSzlachetna paczka to projekt Stowarzyszenia WIOSNA, który pomaga potrzebującym w taki sposób, aby zaczęli samodzielnie funkcjonować. Od 14 lat jednoczy Polaków wokół idei mądrego pomagania. Do szlachetnej paczki włączane są rodziny, które znalazły się w trudnej sytuacji materialnej z niezależnych od siebie przyczyn. Są to głównie osoby starsze i samotne, rodziny wielodzietne i te dotknięte chorobą lub niepełnosprawnością, samotni rodzice oraz ci, których spotkało nieszczęście. Oprócz kryterium finansowego, kluczowe znaczenie ma postawa rodziny. Paczka pomaga tym, którzy chcą być niezależni i charakteryzują się postawą proaktywną.
  • Dobry Klik  „Tydzień Klikania” itp.— Klikanie to pomaganie. Za każdą odsłonę obrazka, kliknięcie wybranej akcji charytatywnej, zamieszczonych np. na stronach: poomoc.pl, siepomaga.pl czy wszyscyklikamy.pl sponsorzy przekazują określoną kwotę zwykle 10 gr  na wybraną organizację pożytku publicznego. Można więc, nie wydając pieniędzy, nie wychodząc z domu finansować dożywianie dzieci w szkołach w ramach akcji PAJACYK, wspierać potrzebujących bezdomnych i ubogich z fundacji „Bliźniemu swemu”, wspierać podopiecznych akcji Okruszek, lub „Wyklikać Żywność” i wziąć udział w zakupie żywności dla najuboższych.
  • Świąteczna Zbiórka Żywności organizowana jest przez 32 Banki żywności w 600 miejscowościach Polski. Lista sklepów, w których można wziąć udział w zbiórce znajduje się na stroniewww.bankzywnosci.pl.
  • „Podziel się jedzeniem z Bezdomnymi” – zbiórka jedzenia, które zostało po swiętach. Dzieki wolontariuszon zebrane jedzenie est przewożone tego samego dnia do lokalnych jadłodajni.(www.podzielmysie.pl)
  • Wyślij życzenia – Wysyłanie życzeń świątecznych nic nie kosztuje, a może znaczyć wiele, może być to przemiły świąteczny upominek. Z myślą o chorych dzieciach zamkniętych w swoich domach, które mimo wszystko pragną kontaktu z innymi ludźmi, powstał portal www.marzycielskapoczta.pl. Do chorego dziecka można napisać list, wysłać kartkę ze swojej miejscowości, albo napisać coś ciekawego.  Możliwości jest wiele, potrzebne tylko chęci i szczypta kreatywności, a uśmiech i radość na twarzy małego adresata przesyłki będzie najpiękniejszą zapłatą.
  • Stowarzyszenie „Mali Bracia Ubogich”, które  przeciwdziała marginalizacji osób starszych, łamie stereotypy na temat starości i alarmuje społeczeństwo o trudnej sytuacji seniorów w Polsce, zachęca aby za ich pośrednictwem wysłać kartkę z życzeniami świątecznymi osobom starszym. Kilka ciepłych słów może sprawić ogromną radość samotnemu seniorowi. Szczegóły na: www.malibracia.org.pl/wyslij-zyczenia 
  • Pluszowe misie – Z okazji Świąt Bożego Narodzenia, Fundacja Pomagam z myślą o swoich wychowankach z domów dziecka stworzyła piękne pluszowe misie. Każdy jest koloru kremowego, z małą czerwoną kokardką oraz przypinką zawierającą logo Fundacji.
  • Dzień Pluszowego Misia – 25 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia. Z tej okazji zachęcamy fundacja „Mam marzenie” zachęca do przekazywania nowych pluszowych maskotek dla mały pacjentów oddziałów szpitalnych.
  • Adopcja serca – A może właśnie teraz jest odpowiedni czas, aby przyłączyć się do projektu pomocy dzieciom na odległość. Adopcja serca z reguły polega na wsparciu finansowym konkretnego dziecka, którego celem jest umożliwienie mu edukacji. Program „adopcja serca” obejmuje także zdolną młodzież i wiąże się z pomocą w zdobyciu wykształcenia lub nauką konkretnego zawodu. Między ofiarodawcą a podopiecznym tworzy się niepowtarzalna więź, często pomagający otrzymuje zdjęcie swojego podopiecznego, a nawet listy. Adopcje są poważnym zobowiązaniem, dlatego koniecznie trzeba dobrze to przemyśleć, gdyż od stałego wsparcia zależeć będzie przyszłość danego dziecka. Opieką można objąć dzieci mieszkające głównie w krajach Afryki: Zambii, Kenii, Tanzanii.  Szczegóły na: adopcjaserca.org, adopcjaserca.pl,www.sekretariat-misyjny.pl,  fundacjakasisi.pladopcjanaodleglosc.pl
  • Coś dla zwierzaków – Świąteczny czas skłania do pomagania również czworonogom. Swoją ofertę w postaci pięknych kalendarzy na 2015 rok przygotowało wiele instytucji opiekujących się zwierzętami min: Tatry dla bernardynów, Fundacja Opieki nad zwierzętami Canis, Schronisko w Korabiewicach, Fundacji Pomocy Labradorom PRIMA-, Fundacja Przyjaciele Braci Mniejszych, Straż dla zwierząt w Polsce , Fundacja na rzecz Osób Niewidomych Labrador-Pies Przewodnik, Kotografika 2015 , Fundacja Adopcje Malamutów, Fundacja Ochrony Praw Zwierząt ANACONDA, czy VIVA!.
  • Biega na 6 łap/ Spacer na 6 łap – Ogólnopolska akcja w której miłośnicy aktywności fizycznej BIEGAJĄ Z PSIAKAMI ZE SCHRONISKA. Obecnie prowadzona jest w 39 azylach w Polsce.
  • Zaczytani – Zaczytani.org to fundacja oraz  ogólnopolska kampania, dzięki której powstają Biblioteki Małego Pacjenta w szpitalach, domach dziecka, hospicjach. Właściwie każdy może zorganizować miejsce zbiórki, a następnie wysłać zgromadzone książki do wyznaczonych magazynów w 7 Zaczytanych Miastach. Stamtąd z kolei książki wędrują do objętych programem placówek. Założeniem organizatorów akcji jest, by każde dziecko, które czuje się samotne w szpitalu odnalazło Przyjaciela w postaci książki. Książka ma być nie tylko lekarstwem na szpitalną nudę, ale również łagodzić traumatyczne przeżycia związane z chorobą i pobytem w szpitalu. Dzieci mogę zabrać swojego „Przyjaciela” do domu , stąd potrzeba ciągłego uzupełniania Zaczytanych magazynów. W tym roku odbywa się już 4 edycja akcji „Zaczytani”, a zaczytana załoga Espresso podjęła wyzwanie zorganizowania ogólnopolskiej akcji w klubach fitness, do której mamy nadzieję, i Ty dołączysz 🙂

Małgorzata Piasecka-Mróz

Instruktor fitness, trener personalny, trener przygotowania motorycznego, a od 5 lat współwłaściciel i manager klubu „Warsztat Formy” w Tychach. Stały członek zespołu szkoleniowo-doradczego Espresso Fitness Business Solutions. Konsultant i szkoleniowiec. Wykładowca w Programie szkoleniowym Akademia Multisport. Manager Roku 2016 wg Magazynu Fitness Biznes (kluby o powierzchni do 500m2 ). Zafascynowana zagadnieniami dotyczącymi budowania relacji, kreowania pozytywnych doświadczeń i obsługą klienta. W swojej pracy jako manager ogromny nacisk kładzie na budowanie lojalnego i zaangażowanego zespołu, który jej zdaniem jest podstawą każdej, dobrze prosperującej firmy. Na bieżąco śledzi trendy i innowacje w branży fitness biorąc aktywny udział w we wszystkich ważnych warsztatach i szkoleniach ( Forum Fitness Bizness, Kongres Body Life, cykl szkoleń dla managerów Excellence for Fitness Industry ).