bonneval-sebastien-UIpFY1Umamw-unsplash

„Zacną rzeczą jest uczyć się, lecz jeszcze zacniejszą – nauczać.” (M. Twain). Dlaczego tak ważne dla klienta jest, abyśmy dobrze uczyli? I jak to robić lepiej? Czyli o dydaktyce i metodyce w pracy instruktora fitness.

Dlaczego szkoląc instruktorów, hospitując zajęcia powinniśmy „czepiać się” tego, jak uczą?

W badaniach* dotyczących instruktora doskonałego dydaktyka i metodyka – definiowane jako:

„komunikatywność, precyzyjne przekazywanie informacji, doskonała komunikacja werbalna i wizualna, panowanie nad grupą, płynność ćwiczeń, opanowany proces dydaktyczny i metodyczny”

to cechy, która są w rankingu naszych klientów na 2 miejscu/na 8 (uczestnicy zajęć do 3 miesiąca w klubie) i 3/8 (uczestnicy powyżej 6msc.)

Badania przeprowadzone w poznańskich klubach fitness wyraźnie pokazują, że nie to, co wiesz (wykształcenie – 7 miejsce/8), nie twoja kreatywność (6msc/8), ale to jak potrafisz swoją wiedzę przekazywać decyduje, że jesteś dla klienta instruktorem doskonałym, że chce na twoje zajęcia przychodzić.

 

Zatem jeśli zapytasz mnie jak zwiększyć frekwencję na zajęciach? Jak być lepszym instruktorem? – odpowiem słowami klienta:

„Drogi Instruktorze, zanim wprowadzisz kolejne skomplikowane ćwiczenie, trudny układ lub nowinkę ze szkolenia, zanim stwierdzisz, że „nie ogarniam”, zastanów się, jakim dzisiaj jesteś nauczycielem. Zastanów się czy naprawdę potrafisz uczyć.
Pomyśl, co możesz zrobić, bym na każdym kroku, w każdej minucie Twojego treningu, miał w głowie myśl „słyszę, widzę, wiem, rozumiem…ufff poradziłem sobie, idę dalej”. To jak taka gra w zbieranie punktów, przechodzenie na kolejny level. I suma tych punktów – suma tych wszystkich „uffff” decyduje, że czuję się przy Tobie dobrze. I nawet jeśli nie zrobię dzisiaj wszystkiego „jutro” znowu na Twoich zajęciach będę”.
Co jako instruktor możesz zrobić, by uczyć lepiej:

  1. Przygotuj proste, precyzyjne i powtarzalne komendy do każdego z ćwiczeń. Twojemu klientowi łatwiej odtworzyć powtarzalny schemat niż za każdym razem słuchać nowej „ćwiczeniowej” opowieści. Skup się na najważniejszych rzeczach. Szukaj powiązanych z życiem porównań.
  2. Używaj prostego języka – klątwa wiedzy niejednego klienta skutecznie przeraziła. Jeśli chcesz edukować klienta używając np. anatomicznych określeń, pokaż przy okazji, gdzie „to coś” jest…
  3. Pamiętaj o tym, aby Twój komunikat szedł różnymi kanałami. Jednym klientom trzeba powiedzieć innym pokazać a jeszcze innych nakierować używając dotyku.
  4. Przemyśl zajęcia pod kątem organizacyjnym – pomyśl jak przy danym ćwiczeniu ułożysz ludzi na matach, ile sprzętu potrzebujesz, kiedy klienci mają sprzęt zabrać, kiedy odłożyć, czy dla każdego wystarczy, kiedy zrobić przerwę na wodę, itd.
  5. Ustawiaj ludzi tak, aby Cię widzieli – demonstrując ćwiczenie nie bój się ustawiać bokiem, tyłem, przodem.
  6. Mów do ludzi – nie do maty, roweru czy swojego odbicia w lustrze;).
  7. Zwróć uwagę na osoby, które są pierwszy raz. Nie wyciągaj ich do pierwszego rzędu – tam, gdzie stoją czują się bezpiecznie.
  8. Pomyśl o tym, że Twój stały klient może być cudownym Opiekunem i Przewodnikiem. Zachęć do obserwowania i współpracy.
  9. Zwróć uwagę na klientów w ostatnich rzędach – spróbuj poczuć jak „tam jest” uczestnicząc w zajęciach innego instruktora. Zaobserwuj czy na swoich zajęciach nie masz podnoszących się co chwilę surykatek. Jeśli nie pracujesz na podwyższeniu zastanów się czy pewnych ćwiczeń w pozycjach dolnych nie jesteś w stanie dodatkowo zaprezentować stojąc. Przygotuj precyzyjne wskazówki werbalne. Jeśli Cię nie widać, to musi Cię być słychać.
  10. Staraj się nie używać określeń „prawa”, „lewa”. Po wielu godzinach pracy nasz klient lewo pamięta jak ma na imię. Odnoś się do charakterystycznych punktów – drzwi, okna, lustra itd.

 

Wiem, że wiele rzeczy nie jest dla Ciebie zaskoczeniem.
I pewnie wiele jeszcze możesz dopisać.
Piszę ten artykuł, by przypomnieć, że wszyscy jesteśmy nauczycielami i naszym zadaniem jest UMIEĆ UCZYĆ.

A naszym jako managerów przypominać i trochę sprawdzać jak to uczenie naszym instruktorom wychodzi.

Bo to ważne dla klientów.

 

Kolejna porcja wskazówek w części 2 i 3 artykułu, na które już dzisiaj zapraszam.

 

*źródło: Badania „Oczekiwania uczestników zajęć dotyczące kompetencji zawodowych instruktorów fitness” Małgorzata Stanoch, , Dorota Szyszka, Małgorzata Majewska, Roman Ceika, http://dx.doi.org/10.18778/8088-247-8.11 – materiały wykorzystane do opracowania prezentacji „Budowa efektywnego zespołu w branży fitness & wellness” Akademia MultiSport, 2017r Espresso fitness business solutions , Małgorzata Piasecka-Mróz, Sebastian Goszcz