Pytacie mnie często, w jaki sposób mam wybrać szkolenie, w jaki sposób wybrać szkoleniowca?

W skrócie i wprost: w taki sam sposób w jaki powinniście zatrudniać współpracowników, w jaki sposób wybieracie lekarza stomatologa, doradcę podatkowego, czy prawnika.

Kiedy wybierasz dla siebie szkolenie, tak naprawdę zatrudniasz szkoleniowca który je prowadzi, do wykonania dla ciebie pewnej pracy. Nie ma znaczenia czy to szkolenie otwarte na które może zapisać się każdy, czy szkolenie zamknięte przeprowadzane w klubie na twoje zamówienie.

Przede wszystkim zrób listę zagadnień, jakiej wiedzy szukasz, czego chciałbyś się dowiedzieć, jakich kompetencji, jakich narzędzi, odpowiedzi na jakie pytania chciałbyś uzyskać. Następnie przeczytaj dokładnie opis i zakres oferowanego szkolenia. Pamiętaj że opis szkolenia jest opisem usługi którą kupujesz. To co znajdziesz w opisie, jest obietnicą, musi znaleźć pokrycie w rzeczywistości, musisz znaleźć to w szkoleniu.

Poświęć trochę czasu i poszukaj informacji o prowadzącym, poczytaj jego artykuły w branżowej prasie, zobacz gdzie występował, kogo szkolił, komu doradzał, czy jest uznanym przez środowisko fachowcem zapraszanym na branżowe kongresy i konferencje, odwiedź jego profil na facebook, fan page, blog. Prześledź jego drogę, czy sam także się nieustannie szkoli, czy bywa na największych i najwartościowszych na świecie wydarzeniach szkoleniowych branży fitness ale także na uznanych konferencjach biznesowych. Sprawdź gdzie zdobywał praktyczną wiedzę na temat prowadzenia klubu fitness, czy sam taki klub prowadzi, czy nim zarządza, jakie osiąga efekty.

Zadzwoń do organizatora i porozmawiaj z prowadzącym, wypytaj o wszystko co cię nurtuje. Masz prawo oczekiwać rozmowy z prowadzącym szkolenie a nie administracją zajmującą się wpłatami, terminami i mailingiem. Jeśli kontakt z prowadzącym jest utrudniony, to pierwszy znak ostrzegawczy. Na podstawie tej rozmowy będziesz już sporo wiedział.

Zadzwoń po referencje. Każda szkoła, każdy szkoleniowiec, konsultant pokazuje na zdjęciach swoje realizacje, swoje grupy szkoleniowe. Wykorzystaj to. Łatwo jest zidentyfikować konkretne osoby, są zwykle pooznaczane z imienia i nazwiska na facebooku. Napisz do wszystkich do których uda ci się dotrzeć krótką wiadomość, wyjaśniając dlaczego to dla ciebie ważne oraz  z prośbą o możliwość rozmowy telefonicznej w dogodnym dla nich terminie. Część z nich z pewnością odpowie i chętnie opowie ci o swoich doświadczeniach. Nie pytaj czy szkolenie im się podobało, tylko przygotuj konkretną listę pytań odnośnie programu, zawartości merytorycznej, czy były poruszane konkretne zagadnienia które cię interesują, w jaki sposób były omawiane i przedstawiane. Uzyskaj wiedzę na temat zaangażowania i wiedzy (tej praktycznej i tej teoretycznej) prowadzącego, chęci dzielenia się nią, energii na sali, gotowości do odpowiadania na pytania uczestników i moderowania dyskusji itp. Odbywając kilka takich usystematyzowanych rozmów, otrzymasz pełny obraz i ocenę szkolenia jak i prowadzącego.

Jeśli szukasz szkolenia lub doradztwa dla swojego klubu, napisz do klubów które współpracowały z tym szkoleniowcem, doradcą. Poproś o możliwość rozmowy telefonicznej. W  tym przypadku także przygotuj sobie listę pytań, uzyskaj wiedzę co się działo przed, w trakcie i po szkoleniu czy konsultacji, jaką wiedzę otrzymał klub, jakie narzędzia i kompetencje, w jaki sposób przełożyło się to na funkcjonowanie klubu itp.

Oczywiście pytań jest znacznie więcej, sugeruję naprawdę dobrze przygotować się do tych rozmów. Pewnie zastanawiasz się czy to konieczne? Nie, ale warte zrobienia. Na szkolenie poświęcisz trochę swoich strategicznych zasobów, swój czas i pieniądze. Warto je dobrze wykorzystać.

Ostatecznie możesz poprosić o możliwość zobaczenia w jaki sposób pracuje szkoleniowiec, poproś o możliwość uczestnictwa w jego wykładzie, prezentacji, czy fragmencie szkolenia. Tak, masz do tego prawo.

Czytaj i dokładnie analizuj opis szkolenia. Są na rynku szkolenia pod tytułem: „Menedżer klubu fitness” które trwają 2 czy 3 dni. Tyle może trwać szkolenie z zakresu obsługi klienta czy sprzedaży, ale zakres pracy menedżera klubu fitness jest znacznie szerszy, obejmuje znacznie więcej zagadnień. Osobiście współtworzyłem zakres merytoryczny, dwóch, jedynych istniejących obecnie na polskim rynku programów rozwoju menedżerów branży fitness i jeden z nich składa się z 8 dni szkoleniowych, drugi aż z 10. Tworzyliśmy je w oparciu o najlepsze programy rozwoju menedżerów uznanych firm szkoleniowych i szkół biznesu. Zawierają kompendium wiedzy na temat podstawowych zagadnień pracy menedżera klubu fitness jak: przywództwo, zarządzanie ludźmi, controling, sprzedaż, zarządzanie sprzedażą, strategie konkurencyjne, marketing, kreowanie doświadczeń i obsługa klienta, zatrudnianie i motywowanie pracowników.  I mimo swojej długości, bardzo intensywnej i wielogodzinnej pracy, prowadzącym nie udaje się wyczerpać tematu, ale uczestnicy otrzymują wiele konkretnej wiedzy, rozwiązań, narzędzi, technik.

Bądź bardzo ostrożny, jeśli szkolenie jest organizowane przez producenta sprzętu czy dystrybutora a kiedy w opisie szkolenia, w pierwszym zdaniu czytasz (skopiowane ze strony jednej z firm oferujących szkolenie menedżerskie) :

Tematyka szkolenia

CZEGO SIĘ DOWIESZ NA SZKOLENIU

Jak „ubrać” Klub w sprzęt wg najnowszych trendów na rynku Fitness

„wiedz że coś się dzieje”. Bardzo dobrze jest znać „najnowsze trendy na rynku”, ale „ubieranie” klubu w sprzęt może nastąpić dopiero po serii wnikliwych działań i decyzji wewnętrznych,  w tym analizy strategicznej, profilu konkurencyjnego, kim klub ma być dla kogo, jakich klientów chce pozyskać, w jaki sposób i czym konkurować itd. Nie da się tego zrobić na tak dużym poziomie ogólności i uniwersalności. O co więc może chodzić? Wiem że wiesz;-)

Sam prowadziłem szkolenia organizowane przez dystrybutorów i producentów sprzętu, ale zawsze pod jednym warunkiem: na szkoleniu będzie wiedza o zarządzaniu klubem a nie sprzedaż produktów czy usług. Niech potwierdzą uczestnicy, zawsze powtarzam, chcesz kupić sprzęt i wyposażenie, wyślij zapytania ofertowe do wszystkich a potem z każdym z osobna rozmawiaj, negocjuj, dopasowuj ich ofertę do swoich potrzeb. Jeśli ten warunek nie będzie spełniony, szkolenie i szkoleniowiec przestają być wiarygodni.

Zwróć uwagę że pisze tu jedynie o szkoleniach, konferencje i kongresy to wydarzenia o zupełnie innym charakterze. Ich zawartość merytoryczna jest bardzo zróżnicowana, na nich trzeba być zawsze, by pozostać „na czasie”.

Wiesz już jak wybrać szkolenie? Szkoleniowca? Doradcę?

Liczę że zanim zaprosisz kogoś do współpracy, zastosujesz pokerowe: Sprawdzam.

 

 

 

 

Reklamy