„Dlaczego poczucie, że jesteśmy doceniani, jest tak istotne w miejscu pracy?
Ponieważ każdy z nas pragnie mieć świadomość, że to, co robimy ma znaczenie.

Rezultaty braku doceniania każdy z nas zna:
➡️ Członkowie zespołu doświadczają braku więzi z pozostałymi oraz z misją całej instytucji
➡️ Pracownicy zaczynają wykazywać tendencję do zniechęcenia, mając poczucie: „Pracy wciąż przybywa, a nikt nie docenia tego co robię”
➡️ Pracownicy zaczynają coraz częściej narzekać na swoją pracę, kolegów oraz przełożonych
➡️ A w rezultacie dochodzi do tego, że pracownicy zaczynają rozważać odejście z niej i poszukują nowych miejsc.

Zatem jak doceniać?


➡️💟Chwal mądrze:
1. Napisz maila z pochwałą za wkład w funkcjonowanie klubu, pozyskanie klientów, wysoką frekwencję na zajęciach, działania w social mediach, podejście do klienta,
2. Opowiadaj innym – pracownikom, klientom – o dobrej pracy jaką wykonują twoi ludzie „Jestem z nich dumna/dumny…”Widzę/doceniam jak ciężko pracują, dbają o klientów, poświęcają czas po zajęciach…
3. W pochwałach odnoś się do konkretnych zachowań
4. Pochwal w cztery oczy
5. Dodaj zachętę po tym, jak udało się twojemu pracownikowi wybrnąć z trudnej sytuacji
6. Zrób ‚galerię chwały” w klubie – miejsce na puchary, zdjęcia
7. Zachęć do pochwały ze strony Zespołu – „Kto Twoim zdaniem zasługuje na wyróżnienie w kontekście pracy zespołowej? i dlaczego?
8. Udostępniaj ważne wydarzenia z życia twoich członków zespołu, informuj o nich klientów, zachęcaj do wsparcia i kibicowania – start w zawodach, egzamin, szkolenie
9. Zrób ankiety – by pokazać ludziom, za co cenią ich klienci
10. Przekazuj pozytywne informacje zasłyszane w klubie

➡️💟 Zadbaj o wartościowo spędzony czas
11. Stosuj zasadę otwartych drzwi – jestem tu dla Ciebie, zawsze możesz przyjść
12. Prowadź wartościowe rozmowy – słuchaj
13. Pozwól na dzielenie się doświadczeniami i uważnie słuchaj – twoi ludzie mają często lepsze pomysły od twoich
14. Rozmawiaj również w małych grupach
15. Utrzymuj bliski kontakt ze współpracownikami –
„zejdź na na floor” – bądź bliżej ludzi
16. Weź udział w zajęciach – pochwal, doceń, podziękuj
17. Pomóż w pracy na recepcji
18. Zaczynaj pracę od obchodu klubu – przywitanie ze wszystkimi na obiekcie – to piękna praktyka które daje informację „szanuję Cię” nie tylko członkom twojego Zespołu, ale również klientom.
18. Zorganizuj wspólne wyjście na lunch, aby przedyskutować sprawy firmowe
19. Wyjdź na wspólną kawę/lunch wyłącznie dla przyjemności
20. A może wspólny trening całego zespołu?
21. Aktywność outdoorową (narty, skitoury, kajaki itd)
22. Wspólny wyjazd na szkolenie
23. Spotkanie w celu wspólnego oglądania transmisji imprezy sportowej
24. Organizuj systematycznie atrakcyjne zebrania (spójne, zgodne z agendą, zabawy integracyjne wnoszące wartość do waszej pracy), zorganizuj poczęstunek dla swoich ludzi (upiecz, zamów, przygotuj itd)
25. Znajdź czas, na zwykłą pogawędkę

➡️💟 Akty służby – bycie managerem to służba
26. Upewnij się, ze wywiązałeś się z własnych obowiązków, zanim pospieszysz z pomocą innym. Wiele zadań jest ze sobą powiązanych
27. Zapytaj, zanim pomożesz. Nie pomagaj na siłę i bez przyzwolenia.
28. Zostań w pracy po godzinach, aby pomóc w ukończeniu zadania – pomóż zamknąć klub, przygotować salę, obsłużyć klientów,
29. Znajdź czas dla ludzi, którzy nie mogli pojawić się na zebraniu
30. Słuchaj sugestii, pomóż sprawić, by pracowało się lepiej, szybciej , skuteczniej
31. Szukaj rozwiązań – check listy, przypominajki, sprawna komunikacje wewnętrzna, organizacja warsztatów, szkoleń, które będą przydatne dla twoich ludzi (warsztaty pracy z klientem, budowanie marki, techniki wykonywania ćwiczeń, pracy z klientkami po ciąży, pierwsza pomoc…itd)

➡️💟 Prezenty – Komu i co?
Dowiedz się o zainteresowaniach, pasjach, przyzwyczajeniach
32. Bilety na imprezy sportowe
33. Karty podarunkowe do restauracji
34. Bilety do teatru, kina, imprezy kulturalne
35. Krótki wypoczynek /weekend w górach itp
36. Wejściówki do spa, bony na zabiegi kosmetyczne, squash, kręgle itd
37. Bony na zakupy w galerii
38. Karty podarunkowe
39. Zastępstwo – dzień wolny
40. Dofinansowanie do szkolenia
41. Tort/kwiaty/ prezenty składkowe na urodziny
42. Nagrody za realizację celów

➡️💟 Dotyk (dobry)
Co o nim mówią pracownicy:
43. Czuję się ważny, kiedy ktoś mocno ściska mi dłoń, komunikując mi tym samym „dobra robota”
44. Czuje się doceniony, kiedy ktoś przybija ze mną piątkę po tym jak dobrze wywiązałem się z zadania
45. Zwykłe poklepanie po plecach przez pomocnego przyjaciela inspiruje mnie do wytrwałości przy pracy nad trudnym zadaniem
46. W przypadku tragedii osobistej doceniam uścisk ze strony mojego współpracownika

➡️💟 47-50. „Jednym z najbardziej popularnych prezentów dających uznanie w miejscu pracy jest oczywiście jedzenie. Przynoszenie bajgli lub pączków dla całego zespołu, kupowanie komuś jego ulubionej kawy, płacenie za pizzę itd to najbardziej rozpowszechnione przykłady wykorzystywania jedzenia w celu wyrażenie uznania wobec któregoś z kolegów.
➡️💟 No i nie zapominajcie o czekoladzie!”
Czytamy w książce „5 języków doceniania w miejscu pracy”.
A Gary D.Chapman i Paul E. White – nie mogą się przecież mylić 😉

➡️💟 Test dla managera:
Czy twoi ludzie czują się doceniani w miejscu pracy?
Kiedy ostatnio kogoś pochwaliłeś?
Kiedy podarowałeś prezent? Czy był on wartościowy dla obdarowanej osoby?
Kiedy zapytałeś „Jak mogę Ci pomóc?”
…Pomyśl i działaj…niech walentynki dla twojego zespołu trwają cały rok.
➡️💟 A wy jak doceniacie swoich ludzi?

Autor: Małgorzata Piasecka-Mróz.