emily-morter-8xAA0f9yQnE-unsplash

Jesteś właścicielem, menadżerem, koordynatorem strefy w klubie fitness, szkole tańca, boxie crossfit, klubie walk? Zarządzasz mniejszym lub większym zespołem trenerów, recepcji, instruktorów?

Narzędzie w postaci tych 4 pytań, jest w stanie w ogromnym stopniu poprawić efektywność twojego zespołu, ale tym samym, efektywność działania twojego klubu, szkoły, studia. To niezbędne narzędzie każdej osoby, która zarządzając innymi, ma ambicję być skutecznym. To nieocenione narzędzie, wydobywające z członków zespołu ich pomysły, rozwiązania, a co najważniejsze sprawia że stają się proaktywni i samodzielni. Tak, uczy ich samodzielności.

Używanie tych 4 pytań, znacząco poprawi efektywność twojego zespołu w branży fitness/training/dance.

Często podczas pracy doradczej w klubach, w czasie szkoleń, konferencji, tam gdzie spotykamy się z osobami zarządzającymi zespołami w branży fitness/training/dance słyszymy:

– jak mam znaleźć czas na implementację tego o czym mówicie, skoro ja cały czas rozwiązuję problemy z którymi przychodzą do mnie moi ludzie, oni cały czas pytają jak coś zrobić, lub zgłaszają że jest problem i oczekują wskazówki jak go rozwiązać,

– wszystko muszę organizować sam, mój zespół tylko czeka na instrukcje,

– nie mam czasu na pracę koncepcyjną, strategię, nawet na swoje menadżerskie zadania, gdyż cały czas muszę rozwiązywać problemy, podejmować decyzje, każdego dnia kilkakrotnie ktoś pyta: szefie co zrobić z tym, albo mówi: szefie, mamy problem i oczekuje że ja powiem w jaki sposób go rozwiązać,

Znasz to zjawisko, ze swojego menadżerskiego doświadczenia?

Dlaczego tak się dzieje?

Korzeni tego problemu należy szukać w błędach popełnianych przez menadżerów w trakcie procesu rekrutacji, szkolenia, onboardingu i budowania zaangażowania zatrudnianych pracowników. (Napiszę o tym z pewnością w jednym z kolejnych artykułów.) To zwykle gdzieś tam, nieprawidłowo rozwijając swoich ludzi, uczymy ich bezradności lub do niej zachęcamy. Dziś omówimy szybkie narzędzie, służące odwróceniu tego procesu.

Kiedy ludzie przychodzą do ciebie kolejny raz z problemem, oczekując że podasz im rozwiązanie, zamiast jak zwykle mówić im co mają zrobić, zadaj im te 4 pytania:

  1. O co dokładnie chodzi? Na czym polega problem?
  2. Co jest przyczyną problemu, kłopotów, sytuacji? Co konkretnie leży u jego podstaw?
  3. Jak można rozwiązać problem? Czy istnieje więcej niż jedna możliwość?
  4. Które rozwiązanie proponujesz i dlaczego? Co powinniśmy zrobić według Ciebie, by efekt był najlepszy?

 

Poza tym że sam rozpoczniesz zadawać te pytania w opisanych sytuacjach, wprowadź także tę zasadę jako obowiązującą w klubie.

Od tej pory zawsze kiedy ktoś będzie chciał przyjść do ciebie z problemem, będzie musiał sam zastanowić się nad odpowiedzią na te 4 pytania.

Nagle zobaczysz jak wiele trudnych sytuacji, problemów do których rozwiązania byłeś angażowany, zostaje rozwiązanych zanim do Ciebie dotrą, lub jest rozwiązanych szybciej.

Dlaczego?

Otóż, ludzie przychodzący do tej pory do ciebie z problemami, nie podejmowali żadnej aktywności by je rozwiązać, bo ty ich wyręczałeś. To było dla nich wygodne i bezpieczne. Nie musieli podejmować trudu, ani brać odpowiedzialności za efekty, przecież to był „twój sposób, twoja propozycja” jeśli więc coś się nie udało, to nie ich wina.

Obecnie ten kto z nim przychodzi, będzie musiał przemyśleć  ten problem osobiście. Co więcej musi przynieść ze sobą od razu propozycje rozwiązań, wiedząc że o to wszystko zapytasz. Będzie także musiał zasugerować które rozwiązanie jego zdaniem jest najlepsze i tym samym, wziąć za nie odpowiedzialność.

Ta prosta metoda postępowania, uczy członków zespołu odpowiedzialności, samodzielności i ma ogromny wpływ na efektywność funkcjonowania całego klubu. Poznaliśmy ją wiele lat temu, prawdopodobnie ponad 20 😉 dzięki jednej z książek Dale Carnegie i od tego czasu  przybliżyliśmy ją wielu menadżerom, zapewniamy że potrafi zdziałać cuda.